Balhoofdstel Gazelle Geïntegreerd voor Aluminum Frame Zonder Afdekkap
zoom_out_map
chevron_left chevron_right
Stel een vraag over dit artikel
close

Vraag over een artikel

 

Balhoofdstel Gazelle Geïntegreerd voor Aluminum Frame Zonder Afdekkap

Balhoofdstel Gazelle geïntegeerd voor aluminium frames vanaf het modeljaar 2005, dit is het balhoofdstel waarbij een kap over de bovenste Cup is geschoven. Wordt geleverd zonder kap.

€ 13,95 Inclusief BTW

€ 11,53 Exclusief belasting

Omschrijving

Geïntergeerd balhoofdstel Gazelle voor aluminium frames vanaf het modeljaar 2005.


Bij dit Balhoofdstel zijn de cups geïntergeerd in het frame.

Dit Balhoofdstel wordt gemonteerd op verschillende Gazelle fietsen
met aluminium frame vanaf modeljaar 2005.

Dit is het balhoofdstel waarbij over de bovenste borgmoer een kap is geschoven om het balhoofdstel af te dekken.

Deze kap wordt niet meegeleverd ! 

Gegevens Balhoofdstel: 

 

  • Buiten maat van de cups die in het frame zitten: 41,5 mm
  • Geschikt voor voorvorkbuis met schroefdraad van: 1 Inch (25,4mm) 
  • De onder conus die op de voorvork komt heeft een binnen maat van 27 mm.
  • Kleur: zwart


Balhoofdstel bestaat uit:

 

  • 2 cups voor in het frame
  • 1 onderconus is voor op de voorvork 
  • 1 bovenconus met schroefdraad 
  • 1 borgring.
  • 1 balhoofdmoer. 
  • De kogelringen worden ook mee geleverd deze zijn geïntegreerd in de cups.

 

 

De Kogelringen.

Dit Gazelle balhoofdstel wordt compleet geleverd met 2 kogelringen.
 

De 1/8 kogels in de kogelringen van dit Gazelle balhoofdstel zijn kleiner dan de kogels die in de meeste andere balhoofdstellen worden gebruikt, de meest gebruikte maat kogels in een balhoofdstel is 5/32, kogels met de maat 1/8 worden vaak gebruikt in freewheels.
 

De buitendiameter van de kogelring van dit Gazelle balhoofdstel is ± 38 mm.
 

Losse kogelringen voor dit balhoofdstel worden helaas niet los geleverd door Gazelle, hierdoor kan FietsParts deze ook niet los leveren.
 

Eventueel zouden er in plaats van kogelringen losse 1/8 kogels kunnen worden gebruikt, u heeft er dan wel een aantal meer nodig.
 

De losse kogelringen die fietsparts levert hebben 5/32 kogels en zijn dus niet geschikt voor dit Gazelle balhoofdstel. 

 

 

De montage.

Een geïntegreerd Gazelle balhoofdstel bestaat uit 7 onderdelen.
 

  • 2 Cups
  • 1 Onder conus
  • 1 Boven conus met schroefdraad
  • 1 Borgring
  • 1 Balhoofdmoer
  • 1 Rubber ring
     

De cups monteren.

De oude cups kunt u verwijderen door vanuit de binnenzijde van de balhoofdbuis van het frame met b.v. een oude schroevendraaier deze cups tegen de onderzijde van de cups geleidelijk uit het frame te tikken.

De 2 cups zijn beide het zelfde, het maakt dus niet uit welke u boven of onder monteert.

Deze cups zijn zogenaamde cartridge cups, met hierin een kogelring, een conus en een kunststof ringetje dat de conus op zijn plaats houdt. Als u de kogelring van bijvoorbeeld nieuw of extra vet wilt voorzien dan kunt u het kunststof ringetje naar een kant van de cup trekken en de andere zijde met bijvoorbeeld een klein stanley mesje omhoog wippen zodat het ringetje uit de cup komt. U kunt nu de inwendige conus oplichten, hieronder zit de kogelring.

Deze cups moeten aan de boven en de onderzijde in het frame worden geklopt of geperst.

 

Monteren met speciale balhoofdpers

Voor het monteren van deze cups zijn speciale persen, deze rusten op de binnenzijde van de cup. Als u een speciale pers gebruikt om de cups te monteren moeten wel eerst voor u gaat persen de conus en de kogelring verwijderd worden omdat de pers tijdens het persen wanneer deze niet verwijderd worden druk uitoefent op de conus waardoor een afdruk in de cup en inwendige conus komt van de losse kogels van de kogelring waardoor het balhoofd aan gaat voelen of het standen heeft. Na het inpersen van de cups met deze speciale sleutel kunt u deze kogelring en conus weer terug plaatsen en weer borgen door het kunststof ringetje terug op zijn plaats te monteren.

 

Monteren d.m.v. inkloppen.

U kunt ook proberen de cups door middel van een lichte hamer geleidelijk en voorzichtig in het frame te kloppen als u op de rand van de cups klopt hoeft u de kogelring en de conus niet te verwijderen omdat doordat u op de rand klopt geen druk komt op de inwendige conus.

 

Alternatief voor inpersen met balhoofdpers

Wat ook vaak goed werkt om de cups in het frame te monteren is de volgende montagewijze.

Hiervoor heeft u nodig 2 stevige blokjes hout, Een draadeind van minimaal M8 met 2 bijpassende moeren en 2 grote stalen revetten.

Boor in het midden van de blokjes hout 1 gat op dat de diameter heeft van de dikte van het draadeind.

Plaats de cups aan de boven en onderzijde los op het frame.

Plaats de houten blokjes tegen de cups aan en het draadeind door de houten blokjes.

Leg tegen het houten blokje een revet en draai daarna de moer op het draadeind. Door een moer tegen te houden en de andere moer geleidelijk aan te draaien ontstaat druk op de blokjes en worden de cups geleidelijk in het frame geperst. Let erop dat de cups recht in het frame gaan, dus dat het draadeind in het midden zit en houten blokjes recht op de cups rusten.

Bij het monteren van de cups met de houten blokjes hoeft de conus en de kogelring niet verwijderd te worden omdat de druk wordt uitgeoefend op de buitenring van de cup en niet op de inwendige conus.

 

De onder conus.

De onder conus wordt gemonteerd op de voorvork tegen het kroonstuk aan. De oude conus kunt u verwijderen door met b.v. een oude scherpe schroevendraaier geleidelijk op verschillende plaatsen tussen de conus en het kroonstuk van de voorvork te tikken. De nieuwe conus is het gemakkelijkst te monteren met de hulp van een buis die over de voorvorkbuis valt en op de conus drukt. Met de hulp van deze buis kunt u de conus op de voorvork tikken.

 

Oude onder conus opnieuw gebruiken.

Op de onder conus die op de voorvork wordt gemonteerd lopen geen kogels deze lopen op de inwendige conus van de cartridge balhoofdcup, de conus die op de voorvork is gemonteerd wordt alleen tegen de inwendige conus van de cup geplaatst en heeft daarom niet zo veel te lijden. Als de onderste conus op de voorvork nog in goede staat is, kunt u de oude conus eventueel laten zitten dit scheelt montagewerk.

 

Voorvork monteren.

Als de onderste conus op de voorvork en de cups in het frame gemonteerd zijn kunt u de voorvork in het frame plaatsen en de bovenste conus met inwendige schroefdraad op de buis van de voorvork draaien.
Plaats hierna het borgringetje, dit is het ringetje met het puntje naar binnen op de bovenste conus met inwendige schroefdraad en hierna monteert u op deze borg ring de balhoofdmoer.

 

Het afstellen van het balhoofdstel

Een balhoofd afstellen vergt enige precisie. De basis afstelling waarmee begonnen wordt is de bovenste conus met schroefdraad handvast draaien en daarna 1/4 slag los en dan de balhoofdmoer licht aandraaien.

Als het balhoofd te vast staat dan voel je dat het te zwaar draait, als het veel te vast staat ga je ook "standen" voelen, blijft een balhoofdstel te lang te vast staan dan gaat vaak de de kogelring kapot en ontstaan er putjes in het loopvlak van de kogels in de cups en conus waardoor het balhoofdstel moet worden vervangen. Een balhoofdstel te vast afstellen is dus erger dan iets te los afstellen, iets te los kan niet zoveel kwaad.

De manier zoals wij meestal afstellen is eerst afstellen met iets speling en dan geleidelijk aan de speling gaan verwijderen door het steeds met kleine gedeeltelijke slagen iets vaster te zetten. Draai voor het controleren van de speling wel altijd de balhoofdmoer licht aan anders is de speling niet goed te controleren.

Speling is duidelijk voelbaar, of een balhoofdstel te vast staat is een gevoel, daarom stellen wij altijd af vanuit een beetje speling, is de speling niet meer voelbaar en hebt je niet met te grote gedeeltelijke slagen de speling verwijderd staat het balhoofdstel haast nooit te vast, maar juist afgesteld. De de juiste afstelling is net de speling verwijderen. U kunt pas voelen op de speling verwijderd is als u ook de balhoofdmoer licht aandraait dit hoeft niet heel vast maar wel zo dat deze voldoende druk op de conus uitgeoefend en de conus niet meer beweegt in de schroefdraad.


De rubber ring van het Gazelle geïntegreerd balhoofdstel.

U heeft nu nog 1 onderdeel over dat is de rubber ring. De balhoofdmoer wordt bij een geïntegreerd Gazelle balhoofdstel afgedekt met een kap. In deze kap zit een gleuf, in deze gleuf werd bij de oudere modellen fietsen met geïntegreerd balhoofdstel een kabelhouder gemonteerd. Als deze kabelhouder niet is gemonteerd is deze gleuf open. U kunt deze gleuf opvullen door deze rubber ring.

 

Product Eigenschappen
5164
Bijbehorende of Alternatieve Artikelen
chat Beoordelingen (4)