Cartridge Trapas Gazelle Zonder Kettingkast Beugel 128 mm lang
zoom_out_map
chevron_left chevron_right
Stel een vraag over dit artikel
close

Vraag over een artikel

 
Tijdelijk niet leverbaar

Cartridge Trapas Gazelle Zonder Kettingkast Beugel 128 mm lang

Gazelle trapas zonder kettingkastbeugel voor kettingkast. Lengte 128 mm. Geschikt voor oud model Hesling kettingkast en lakdoek kettingkast. Passing voor spieloos crankstel (vierkant).

€ 19,95 Inclusief BTW

€ 16,49 Exclusief belasting

block Tijdelijk niet leverbaar
Omschrijving

Trapas Gazelle zonder kettingkastbeugel voor de kettingkast 128mm lang

Gazelle trapas zonder kettingkastbeugel, deze rechter trapascup heeft dus geen bevestingingspunten voor de kettingkast.

De kettingkasten die op een fiets passsen waarin deze trapas zonder kettingkastbeugel is gemonteerd zijn de oudere modellen Gazelle Hesling kettingkast die geschikt is voor een 44 of 46 tands voortandwiel en de lakdoek kettingkasten voor de oma/opa fietsen.

 

Deze trapas is 128mm lang

 

Verschillen tussen Gazelle Trapassen

Het grote verschil tussen de Gazelle trapassen voor de naafversnelling's fietsen met gesloten kettingkast zit in de verschillende beugels die een geheel zijn met de rechtercup van de trapas waarop de kettingkast wordt vastgezet. Ook zijn er enkele lengte verschillen maar de 128mm komt het meest voor.

Type Trapas

De Gazelle trapassen voor naafversnelling fietsen met een gesloten kettingkast zijn van het type Inslag/inpers ook wel thompson genoemd. Deze trapassen worden in de brackethuls van het frame geperst en hebben geen schroefdraad.
 

Montage van een Gazelle inslag trapas.

Officieel moet de trapas met een speciale pers in het frame worden geperst. Deze pers kost honderden euro's, dit is behoorlijk prijzig wanneer de pers maar enkele malen wordt gebruikt. Een alternatieve manier die ook uitstekend gaat is de trapascups met een licht hamertje voorzichtig in de brackethuls van het frame te tikken.

Het belangrijkste waar het ook wel eens mis gaat is dat de binnenbus van de trapas waarin de lagers en de as zitten recht en op de juiste plaats in de trapas cups zijn geplaatst voor de cups helemaal worden aangetikt in het frame. 
 

Ga als volgt te werk om dit goed te doen:

  • Plaats als eerste de rechter cup in de brackethuls van het frame en tik deze geleidelijk met een licht hamertje voorzichtig helemaal in het frame.
  • Als de rechter cup helemaal in het frame is getikt plaatst u de binnenbus met daarin de trapas en de lagers van de trapas met het langste deel van de as in de rechter cup die in het frame zit. Druk de binnenbus niet verder in de rechter cup dan nodig is om deze bus goed zijn plaats te kunnen laten vinden zodat nog een stukje van de binnenbus uitsteekt aan de linkerkant.
  • Plaats nu de linker cup (de niet ketting kant) op de binnenbus en zorg dat u er van overtuigd bent dat de binnenbus goed in de linker en rechter cup zit.
  • Als de binnenbus goed in de linker en rechter cup zit kunt u de linker cup geleidelijk met een lichte hamer in het frame tikken. Zorg ervoor dat u niet op as zelf van de trapas tikt. Tik de linker cup geleidelijk in het frame, niet op een plaats tikken maar steeds op een andere plaats zodat de cup geleidelijk in het frame gaat. Wat een zeer goed hulpmiddel is en een beter resultaat geeft is de rechter cup aan de andere zijde te laten dragen met behulp van een zwaardere hamer zoals b.v. een vuistje. U laat dan een tweede  persoon het vuistje tegen het kunststofdeel van de rechter cup aandrukken (niet op de as zelf) terwijl u de linker cup aantikt. De rechter cup draagt hierdoor en de linker cup gaat dan gemakkelijker en beter in het frame.
     

Als beide cups goed in het frame zitten is de trapas op de juiste wijze gemonteerd.

 

Product Eigenschappen
798
chat Beoordelingen (0)