Gazelle trapas met kettingkastbeugel die als bevestigingspunt dient voor de kettingkast.
De kettingkasten die op een fiets passen waarin deze trapas gemonteerd is zijn de Gazelle linea, Gazelle Upgrade, Gazelle Elite en de Gazelle Line New kettingkast.
Verschillen tussen Gazelle Trapassen
Het grote verschil tussen de Gazelle trapassen voor de naafversnelling's fietsen met gesloten kettingkast zit in de verschillende beugels die een geheel zijn met de rechtercup van de trapas waarop de kettingkast wordt vastgezet. Ook zijn er enkele lengte verschillen maar de 128mm komt het meest voor.
Wijziging trapas met kettinkastbeugel.
Gazelle heeft begin 2016 de rechtercup met kettingkastbeugel aangepast.
De rechtercup was altijd een geheel met de kettingkastbeugel en hierin zaten 2 messing moertjes met M5 schroefdraad. Vanaf 2016 zijn de kettingkastbeugel en de rechter trapascup 2 losse onderdelen die bij de trapas worden geleverd. Het voordeel van de losse kettingkastbeugel is dat de stand van de beugel na het monteren nog gecorrigeerd kan worden.
Ook is deze kettingkastbeugel niet langer uitgevoerd met de messing moertjes met M 5 schroefdraad. Deze schroefdraad is vervallen, dit is een gaatje geworden in het kunststof deel. U kunt dus geen inbusbout met schroefdraad meer in deze trapas beugel monteren, hiervoor heeft u parkers nodig.
De juiste parkers die u nodig heeft om de kettingkast op de beugel vast te zetten worden door ons met de trapas meegeleverd.
Type Trapas
De Gazelle trapassen voor naafversnelling fietsen met een gesloten kettingkast zijn van het type Inslag/inpers ook wel thompson genoemd. Deze trapassen worden in de brackethuls van het frame geperst en hebben geen schroefdraad.
Montage van een Gazelle inslag trapas.
Officieel moet de trapas met een speciale pers in het frame worden geperst. Deze pers kost honderden euro's, dit is behoorlijk prijzig wanneer de pers maar enkele malen wordt gebruikt. Een alternatieve manier die ook uitstekend gaat is de trapascups met een licht hamertje voorzichtig in de brackethuls van het frame te tikken.
Het belangrijkste waar het ook wel eens mis gaat is dat de binnenbus van de trapas waarin de lagers en de as zitten recht en op de juiste plaats in de trapas cups zijn geplaatst voor de cups helemaal worden aangetikt in het frame.
Om dit goed te doen ga dan als volgt te werk:
Als beide cups goed in het frame zitten is de trapas op de juiste wijze gemonteerd.