Tandwiel Bosch 4e Gen. 38 Tands Direct Mount Ket.Lijn 47,5mm KMC
zoom_out_map
chevron_left chevron_right
Stel een vraag over dit artikel
close

Vraag over een artikel

 
Tijdelijk niet leverbaar

Tandwiel Bosch 4e Gen. 38 Tands Direct Mount Ket.Lijn 47,5mm KMC

Kettingblad 38 tands Direct Mount KMC voor Bosch 4e Generatie. Kettinglijn 47,5 mm. Gemaakt van Staal. Met KMC New Teeth Profile tanden waardoor de ketting minder snel van het tandwiel afloopt.

€ 25,95 Inclusief BTW

€ 21,45 Exclusief belasting

block Tijdelijk niet leverbaar
Omschrijving

Tandwiel 38 tands Direct Mount Kettinglijn 47,5mm voor Bosch motor 4e generatie KMC

Dit is een stalen tandwiel met Direct Mount bevestiging dat rechtstreeks zonder spider op de Bosch motor wordt gemonteerd, bij de 4e generatie Bosch motoren worden ook tandwielen door middel van een Spider gemonteerd. Als het huidige tandwiel met een spider (kruis) is gemonteerd kies dan voor een BCD 104 tandwiel, bij een BCD 104 (Bout Cirkel Diameter 104 mm) kettingblad wordt de kettinglijn bepaald door de spider en hoeft u geen rekening te houden met de kettinglijn bij het kiezen van het juiste tandwiel.

 

Waar moet op gelet worden bij het kiezen van het juiste Bosch tandwiel.

  • De Passing van het tandwiel op de motor: Deze is bij elke generatie Bosch motor anders.
  • De Kettinglijn: Deze kan b.v. 47,5mm, 50mm of 52mm zijn, bij een te smalle kettinglijn kan de band tegen de ketting gaan aanlopen, te breed geeft problemen met de kettingkast.
  • Het aantal tanden van het tandwiel.

 

Door Bosch motoren in verschillende generaties en de verschillende kettinglijnen die voorkomen is het kiezen van het juiste Bosch tandwiel er niet eenvoudiger op geworden, daarom hebben wij een Advies Pagina over Bosch Tandwielen - Kettingbladen geschreven.

 

Lees onze Advies Pagina als u niet 100 % zeker bent welk tandwiel/kettingblad het juiste is !

 

Klik HIER voor onze Advies Pagina over Bosch kettingbladen - tandwielen die veel duidelijkheid verschaft.

 

Geschikt voor welke maat Ketting.

De tanden van dit kettingblad zijn ± 2mm breed, dit kettingblad is dus geschikt voor de 3/32 ketting voor naafversnelling en de derailleurkettingen 3/32 (7 en 8 speed) en 11/128 (9, 10, 11 en 12 speed).

Dit kettingblad is voorzien van de KMC New Teeth Profile tanden waardoor de ketting vaster op het tandwiel ligt en er daardoor minder snel afloopt (zie foto verschil in tanden).


Ons ketting advies is voor E-Bikes met middenmotor de speciaal door KMC ontwikkelde E-bike kettingen te gebruiken waarvan o.a. de pennen harder zijn en daardoor langer meegaan.

 

KLIK HIER voor de speciale E-Bike kettingen van KMC

 

Dit tandwiel/kettingblad is gemaakt van staal.

 

Dit kettingblad past alleen op Bosch motoren van de 4e Generatie, dus niet op de Bosch motoren van een ander generatie, let ook op de kettinglijn

 

Dit tandwiel heeft een kettinglijn van 47,5 mm en kan niet voor b.v een kettinglijn van 50 of 52 mm worden gebruikt, de meegeleverde ring moet altijd tussen de motor en het tandwiel worden gemonteerd de kettinglijn van dit tandwiel kan dus niet door het anders plaatsen van de ring worden gewijzigd. Let dus bij het bestellen op de juiste kettinglijn !

 

Lees verder op deze pagina in het hoofdstuk kettinglijn meer over de kettinglijn die erg belangrijk is, bij een verkeerde kettinglijn kan de band tegen de ketting gaan aanlopen !

 

Passing kettingblad op de motor

De passing van het  kettingblad/tandwiel of spider op een Bosch motor is bij de 1e, 2e, 3e en 4e generatie Bosch motor telkens anders, ook is de passing van de Direct Mount kettingbladen van de verschillende Active en Performance Line Bosch motoren anders omdat er van de Active en Performance line verschillende generaties motoren zijn.

 

Er is dus niet 1 tandwiel dat past op de Active of Performance Line, dit is afhankelijk van de generatie van de motor.

 

De Direct Mount kettingbladen zijn wel voor alle 4e generaties Bosch motoren hetzelfde wat passing op de motor betreft, wel moet ook bij het kiezen van het juiste kettingblad nog op de juiste kettinglijn worden gelet !

 

Bosch tandwiel het verschil in passing op motor en het verschil in tanden

 

 

Herkennen van welke generatie de Bosch middenmotor is.

De vorm van de Bosch middenmotor aan de buitenzijde is bij elke generatie anders.

 

Klik HIER voor ons overzicht van de Bosch motoren met daarbij foto's.

 

Duidelijkste verschillen tussen de verschillende generaties Bosch motoren.

 

2e Generatie heeft een veel kleiner tandwiel dan de andere generaties.
2 generatie heeft rond de 18 tanden, de 1e, 3e en 4e generatie hebben rond de 38 tanden.

 

Herkenningspunt bij de 1e, 3e en 4e generatie met de grotere kettingbladen van rond de 38 tands.
Door de crankbout uit de crank te draaien en de buitendiameter van de crankbout op de schroefdraad op te meten is omdat de buitendiameter van de crankbouten bij deze 1e, 3e en 4e generatie motoren telkens anders is simpel na te gaan van welke generatie de motor is.


De buitendiameter van de crankbout op de schroefdraad gemeten van de verschillende generaties motoren met kettingbladen rond de 38 tands is
 

  • 1e generatie ±12 mm 
  • 3e generatie ±10mm 
  • 4e generatie ±15mm

 

Let op !  De 2e generatie heeft een crankbout met dezelfde buitendiameter van ±15mm als de 4e generatie, maar heeft een veel kleiner rond de 18 tands voortandwiel. 


Verschil passing crank Bosch Ebike 2 - 3 - 4

 

Overzicht Generaties Bosch motoren en hun gegevens.

 

1e Generatie  Type motor: Classic Line +
Het begin van de Bosch motor, hiervan zijn een minder aantal geproduceerd, FietsParts heeft van deze 1e generatie Bosch motor geen specifieke 1e generatie onderdelen in het assortiment.

 

Herkenningspunten:
Kettingblad: Groot kettingblad (± 38 tanden), kettingblad met BCD 104 (Bout Cirkel Diameter) is altijd met 4 kettingbladboutjes gemonteerd op een spider, de spider heeft een zeskanten passing op de motor.
Crank en Crankbout: Crank heeft een ISIS passing op de motor, de crankbout heeft een diameter op de schroefdraad gemeten van ± 12 mm.

 

2e Generatie  Type motors: Active Line (ook in 3e Gen.), Performance Line (ook in 3e Gen.), Performance Line Speed (ook in 4e Gen.), Performance Line CX (ook in 4e Gen.).

 

Herkenningspunten:
Kettingblad: Klein kettingblad (± 18 tanden) 
Crank en Crankbout: Crank heeft een ISIS passing op de motor, de crankbout heeft een diameter op de schroefdraad gemeten van ± 15 mm.

 

3e Generatie  Type motors: Active Line (ook in 2e Gen.), Active Line Plus, Performance Line (ook in 2e Gen.).

 

Herkenningspunten:
Kettingblad: Groot kettingblad (± 38 tanden) 
Crank en Crankbout: Crank heeft een BNI passing op de motor, de crankbout heeft een diameter op de schroefdraad gemeten van ± 10 mm.

 

4e Generatie  Type motors: Performance Line Speed (ook in 2e Gen.). Performance Line CX (ook in 2e Gen.), Cargo Line

 

Herkenningspunten:
Kettingblad: Groot kettingblad (± 38 tanden) 
Crank en Crankbout: Crank heeft een ISIS passing op de motor, de crankbout heeft een diameter op de schroefdraad gemeten van ± 15 mm.

 

De Kettinglijn.

De definitie van de kettinglijn is de afstand tussen het midden van het frame van de fiets en het midden van het kettingblad of gezamenlijke kettingbladen.

De “standaard” kettinglijn is bij fietsen meestal 47,5mm.

Omdat tegenwoordig steeds bredere buitenbanden worden gebruikt kan het voorkomen dat de buitenband tegen de ketting aan gaat lopen. Door de kettinglijn te verbreden wordt meer ruimte voor de band gecreëerd.

 

De kettinglijn van de fiets opmeten als het tandwiel op de fiets is gemonteerd.

  • Meet de afstand vanaf het hart van het voortandwiel tot op de zijkant van de zadelpenbuis van het frame, meet in een rechte horizontale rechte lijn. 
  • Meet de buitendiameter van de zadelpenbuis van het frame, meet op dezelfde hoogte als de afstand tussen het hart voortandwiel en de zadelbuis is gemeten.
  • De gemeten buitendiameter van deze zadelpenbuis eerst delen door 2 en daarna hierbij de afstand die gemeten is tussen het hart van het voortandwiel en de zijkant van de zadelpenbuis hierbij optellen, de uitkomst is de kettinglijn.
     

De zadelpenbuis van het frame is de buis van het frame van de fiets waarin de zadelpen wordt gemonteerd.
 

Opmeten van de kettinglijn van het tandwiel.
 

Klik HIER voor onze adviespagina over Bosch tandwielen met heel veel uitleg, hierop staat uitgebreid beschreven hoe u de kettinglijn van een los kettingblad kunt opmeten.

 

De bevestiging van het kettingblad op de motor.

Het Direct Mount kettingblad Bosch van de 4e generatie wordt met een lockring met hieronder een O ring die voorkomt dat de lockring los kan lopen vastgezet. Deze lockring heeft linkse schroefdraad en wordt linksom vastgedraaid en rechtsom losgedraaid.
 

De lockringen en O ringen van de verschillende generatie Bosch motoren hebben allemaal andere afmetingen en zijn dus alleen voor 1 specifieke generatie geschikt.
 

Gegevens Lockring voor de 4e Generatie Bosch 
 

  • Binnendiameter op schroefdraad gemeten: 29mm
  • Buitendiameter: 42,5mm
  • Dikte: 5mm
  • Aantal nokken voor afnemer: 8
  • Afmeting bijbehorende O ring: 28 x 1,8
     

Lockring 4e generatie Artikel no. FietsParts 3217
O-Ring voor onder Lockring 4e generatie Artikel no. FietsParts 4224
 

KLIK HIER voor onze Advies Pagina Bosch Tandwielen met een overzicht van alle Bosch Lockringen van de verschillende generaties.

 

Het gereedschap dat u nodig heeft om het Direct Mount kettingblad  van de 4e generatie te vervangen.
 

Crankafnemer 2e en 4e generatie Artikel no. FietsParts 4254 
Lockringsleutel 3e en 4e generatie Artikel no. FietsParts 3732
 

De aangegeven artikelen kun u vinden door het aangegeven artikelnummer in te voeren in het zoek veld op onze webshop.

Onze artikelnummers vindt u bij elk artikel op onze webshop meestal onder de prijs.
 

 

Product Eigenschappen
3318
Type Onderdeel
Tandwiel
Generatie Bosch
4e Generatie
Aantal Tanden
38 Tanden
Kettinglijn
47,5 mm
chat Beoordelingen (0)