Deze handvaten worden geleverd als stel, 1 x bestellen is 1 stel handvatten.
Het linker handvat wordt geleverd met draaibel.
Het rechter handvat is 105mm lang en geschikt voor grip-shift verstellers (draaiverstellers).
De kleur is bruin met zwart.
Gazelle handvatten met draaibel zijn ook weer leverbaar met een extra korte rechterzijde van 88 mm voor grip-shift verstellers met een langer draairubber.
Ontdek door alle in en out's over Gazelle handvatten, o.a. hoe u de juiste lengte kunt opmeten, montagetips en allerlei andere wetenswaardigheden verduidelijkt met foto's door op deze regel te klikken. U wordt dan doorgelinkt naar de juiste pagina.
Deze handvatten worden door middel van een boutje vastgezet waardoor deze onder invloed van warmte van de handen niet los komen. De boutjes worden meegeleverd. Met het speciale boutje dat bij deze handvaten wordt meegeleverd, passen deze handvaten op alle sturen die een diameter hebben van 22mm, ook op de sturen van de oudere modellen. Een speciale uitsparing (ril) in het stuur is met dit speciale boutje dus niet langer noodzakelijk.
Gazelle handvatten plakken.
Deze Gazelle handvatten zijn de 2e generatie die vanaf het modeljaar 2011 geleverd worden door Gazelle. De handvatten van voor 2011 uit de 1e generatie hadden vaak de klacht dat Gazelle handvatten plakken, bij de 2e generatie is deze klacht zo goed als verdwenen.
Montage
Als u de handvatten ontvangt zijn de boutjes enkele slagen in het handvat gedraaid. Draai deze er niet uit! Wat belangrijk is is dat het handvat helemaal op het stuur is geschoven voor de boutjes worden aangedraaid. Op het einde van het handvat zit een klem. Als deze klem niet volledig op het stuur zit kan het handvat niet worden vastgezet. Wat meestal gebeurd als het handvat niet goed op het stuur zit en het handvat niet kan worden vastgezet is dat men aan het boutje blijft draaien en de klem en het boutje kapot draait. Vaak is de oorzaak van dat de handvatten niet geheel op het stuur kunnen worden geschoven, dat de remhendel en versteller het handvat blokkeert. Als u geen risico wilt nemen draai dan de remhendels en versteller even los, schuif deze iets naar binnen druk de handvatten goed aan op het stuur, zodat u 100% zeker bent dat deze er niet verder op kunnen en draai dan de boutjes voorzichtig aan. U zult als u dit op de juiste manier doet merken dat de handvatten snel vast gaan zitten. Draai de boutjes niet te vast anders draait u deze kapot. Zet voor het aandraaien van de boutjes de handvatten in de juiste stand. Na het monteren van de handvatten kunt u de remhendels en versteller weer op zijn plaats zetten.
Prima handvatten maar ze passen niet goed bij de 8 verstellers. Zoals beschreven is het handvat langer omdat het korte model niet meer geleverd word. Maar als je deze langere variant monteert en je schuift zoals beschreven alles op, dan zit vervolgens je handrem te ver weg. Dit voelt raar.
Voor de handige klussers is het goed te doen om het handvat in te korten. Je kunt duidelijk een naadje zien zitten (zowel aan de binnen als buitenkant) wat de lengte is geweest van het korte model handvat. Snijd het rubber rondom netjes in, zaag vervolgens met een fijne ijzerzaag het handvat door en werk het geheel netjes met schuurpapier af. Nu moet je de plastic binnenkant met een mes nog wat schuiner wegsnijden zodat de draairing van de versnelling ook goed in het handvat valt. Kijk maar naar het originele handvat, daar ligt de kunststof binnenkant iets dieper dan het rubber.
Als je alles netjes gedaan hebt dan heb je een handvat dat net zo mooi past als het origineel en blijft de handel van je rem op de juiste plaats.