Semi-Sportief Zadel Terry Fisio Flex Gel Dames Zwart (Zonder Strop)
Terry Fisio Flex Gel Dames Fietszadel
Semi sportief dameszadel voor zitbot afstand van 9 tot 12 cm. Zadeldekvulling 3 Zone Comfort Principe met Comfort-Gel pads, Comfort-Foam, BASF Cellasto schokdemp systeem, Zadeldek van WeatherMax Durasilk en zadelrail van Licht Koolstaal.
De Terry Fisio Fietszadels
De fietszadels uit de Terry Fisio serie zijn speciaal ontwikkeld voor fietsers met een licht voorover gebogen tot bijna rechte fietshouding zoals b.v. bij een hybride - trekking fiets waarbij nog een groot deel van het lichaamsgewicht op de zit botjes rust. De anatomie van deze Terry Fisio zadels is op deze fietshouding aangepast. Deze Fisio serie heeft een breed zit gedeelte aan de achterzijde een slank ontwerp in het midden dat ervoor zorgt dat er op een prettige manier van zitpositie kan worden gewisseld.
Voor een optimaal zitcomfort is dit zadel leverbaar in een standaard en bredere versie, zodat zitbotjes ook bij een grotere afstand van de zitbotjes op de juiste plaats worden ondersteund.
De bredere zadels hebben de Max aanduiding.
Leverbare maten voor de afstand van zitbotjes.
- Standaard: Zitbotjes afstand van 9 tot 12 cm.
- Max: Zitbotjes afstand van 12 tot 15 cm.
Eigenschappen:
- Dames-Heren: Dames
- Breedte: Standaard geschikt voor zitbotjes afstand van 9 tot 12 cm.
- Zadelvulling: 3-Zone Comfort zadeldekvulling met zeer functioneel Comfort Foam en Comfort Gelpads
- Zadeldek: WeatherMax Durasilk Zadeldek
- Schokdemping: BASF Cellasto Schokdemp systeem.
- Zadelrails: Licht Koolstaal
Het zadel wordt geleverd zonder zadelstrop.
Het juiste zadel en de afstand van de zitbotjes
Het kleine gedeelte van een lichaam wat contact maakt met het zadel bestaat uit 2 zitbotjes en weefsel. Het weefsel dat zich bevindt tussen het staartbeen, de zitbotjes en het schaambeen wordt het Perineum genoemd en is erg gevoelig. Doordat het perineum erg gevoelig is, is het belangrijk dat dit zoveel mogelijk ontlast wordt tijdens het fietsen. De manier om dit tijdens het fietsen te ontlasten is ervoor te zorgen dat het lichaam het meeste steunt op de zitbotjes en zo min mogelijk op het perineum. Dit is mogelijk door de zitbotjes die het meeste druk kunnen verdragen op de juiste plaats zo comfortabel mogelijk, maar toch met voldoende tegendruk te ondersteunen zodat deze niet te ver wegzakken in het fietszadel.
Als de zitbotjes tijdens het fietsen dieper in het fietszadel wegzakken wordt de druk op het gevoelige perineum groter waardoor irritatie, pijn en een slapend gevoel ontstaat.
De afstand tussen de zitbotjes verschilt van mens tot mens, De houding die aangenomen wordt tijdens het fietsen speelt ook een grote rol. Naarmate de fietser verder voorovergebogen zit wordt op grond van de anatomie de afstand tussen de zitbotjes kleiner. Ook is de afstand tussen de zitbotjes bij vrouwen vaak groter dan bij mannen.
Daarom maakte Terry heel veel verschillende zadels om in de verschillende situaties een goed passend zadel te kunnen bieden wat een optimaal comfort geeft. Voor de verschillende fietshoudingen heeft Terry verschillende series zadels ontwikkeld. Voor het verschil tussen mannen en vrouwen zijn dames en herenzadels leverbaar. Voor het verschil in afstand tussen de zitbotjes is van de meeste zadels ook een Max (bredere) uitvoering leverbaar.
Opmeten van de afstand van de zitbotjes.
U kunt de afstand tussen de zitbotjes op een vrij simpele manier opmeten.
- Neem een harde stoel.
- Leg op deze stoel een stuk zacht karton.
- Ga rechtop op dit stuk karton wat op de stoel ligt zitten.
- Druk goed aan en beweeg een klein beetje zodat de zitbotjes goed in het karton drukken.
Na het opstaan ziet u in het karton de afdrukken van de zitbotjes. U kunt deze afdrukken eventueel beter zichtbaar maken door met een krijtje voorzichtig over het karton te krijten. Hoe zachter het karton, hoe beter de indruk. De geribbelde bescherming van een rol beschuiten is vaak een goede oplossing.
Meet nu de afstand tussen het hart van de 2 drukpunten.
Dit is de afstand van de zitbotjes.
Het juiste zadel kiezen.
- Bepaal eerst de fietshouding en kies het zadel wat bij deze houding past.
Een rechte fietshouding bij Stadsfietsen: Zadels uit de Anatomica Serie.
Een licht voorovergebogen fietshouding bij Hybride fietsen: Zadels uit de Fisio serie.
- Kies voor mannen een herenzadel en voor dames een dameszadel.
- Bepaal voor zadels uit de Fisio serie de afstand van de zitbotjes en kies het zadel wat bij de afstand van de zitbotjes past.
Voor een hybride fiets is de keuze van een zadel uit de Fisio serie de beste keus.
Is de fietshouding een heel klein beetje voorover maar neigt deze toch meer naar rechtop, dan adviseren wij ook als de afstand van de zitbotjes aangeeft dat geen Max (breder) zadel nodig is, toch een Max (breder) zadel te kiezen omdat op grond van de anatomie bij meer rechtop fietshouding de afstand tussen de zitbotjes breder wordt. Een zadel dat aan de achterzijde iets breder is wordt dan als prettiger zittend ervaren.
Bij een rechte fietshouding op stadsfietsen is een breed zadel nodig (Anatomica Serie), de afstand van de zitbotjes speelt dan geen rol meer.
De filosofie van Terry fietszadels.
Sinds 1994 is Terry een pionier in het ontwikkelen van ergonomische zadels om zo het zitcomfort van fietszadels voor vrouwen en mannen te verhogen. De zadels van Terry worden ontwikkeld in samenwerking met de Sport Hogeschool van Keulen. Een sportwetenschapper en ergonoom, een uroloog en een fysiotherapeut dragen bij aan de ontwikkeling van de zadels.
De filosofie van Terry is dat fiets zadels worden gebruikt op verschillende type fietsen en ook de berijder heeft specifieke eigenschappen. Zo heeft de fietser op de stadsfiets meestal rechte fietshouding terwijl de fietser op de racefiets diep voorover hangt met een horizontale rug.
De afstand tussen de zitbotjes kan verschillen. Ook een groot verschil zit in het zitvlak van manen en vrouwen. Het zitvlak van de fietser heeft delen die meer en minder druk kunnen verdragen, met de ontwikkeling van de samenstelling van de vulling van het zadel is hiermee rekening gehouden. Terry ontwikkelde hiervoor het 3 zone principe met open, zachte en ondersteunende zones.
Omdat een fietser niet stilzit maar constant in beweging is en soms gaat verzitten is ook dit een groot punt van aandacht bij de ontwikkeling van Terry fietszadels. Het zit comfort van Terry fietszadels blijft behouden tijdens het bewegen en in verschillende posities.
Terry heeft meerdere series fietszadels ontwikkeld in verschillende uitvoeringen met telkens hun eigen doordachte anatomie. Voor elke fietser is er een Terry zadel met op zijn specifieke behoefte afgestemde anatomie beschikbaar waardoor het zitcomfort optimaal is.
Het Terry 3 Zone Comfort Principe
Tijdens het fietsen komt de druk van het bovenlichaam op een relatief klein zadeloppervlak. Het streven is deze druk zodanig te verdelen dat op de gevoelige lichaamsdelen die zich in de schaamstreek en het perineum bevinden, dit is het gedeelte tussen het schaambeen, de zitbotjes en het staartbeen zo weinig mogelijk druk wordt uitgeoefend. Ook moet rekening worden gehouden met het feit dat fietsers niet stil op het zadel zitten maar steeds in beweging zijn. Door zadelvulling op te bouwen uit 3 zones wordt een optimaal zitcomfort gecreëerd, het door Terry ontwikkelde zogenaamde 3 zone comfort principe.
Het 3 Zone Comfort Pricipe
De zone voor de zitbotjes.
De zitbotjes zijn bij uitstek geschikt om de meeste druk te verdragen. De zone waar deze zitbotjes op het zadel komen moet dus voldoende comfortabele steun geven, maar mag zeker een niet te zacht zijn omdat de zitbotjes dan te ver in het zadel wegzakken waardoor het gevoelige deel van van het zitvlak, de schaamstreek en het perineum te veel druk te verwerken krijgt.
De zone voor het schaambeen en perineum.
Het deel van het zitvlak van het schaamstreek en het perineum is het gevoeligst en kan het minste druk verdragen. Deze zone bestaat uit een open deel in het zadel en een reliëf kanaal om zo de druk op het schaamstreek en het perineum zo goed mogelijk te verlagen. Omdat het grote onderscheid tussen mannen en vrouwen vooral ligt in de schaamstreek die in contact komt met het zadel is deze zone speciaal aangepast op mannen of vrouwen. De vorm van het open deel en de plaats van het reliëf kanaal is bij het dames of herenzadel anders.
De overgangszone.
Tussen de zone die comfortabele steun geeft aan de zitbotjes en de zone die zo min mogelijk druk geeft aan het perineum en de schaamstreek zit de zone die de overgang naar deze 2 zones zo geleidelijk mogelijk laat verlopen. Deze zachte overgangen voorkomen drukpunten bij de overgang naar deze zones.
De AirGel Pads van Terry.
Gel wordt al heel lang in verschillende kwaliteiten door zadelfabrikanten gebruikt. Meestal wordt gel gebruikt in lagen met een grote oppervlak. Gel heeft goede eigenschappen, het schokabsorberend vermogen en de drukverdeling zijn pluspunten. Het probleem van gel is dat het veel warmte opneemt en daardoor warm aanvoelt tijdens het fietsen waardoor men gaat zweten. Terry heeft een nieuw concept ontwikkeld het Semi-Gel concept. Terry werkt niet met een laag gel van een groot oppervlak maar met gel pads van een hoge kwaliteit gel die voorzien is van luchtkamers (airgel). Deze Gel pads worden geplaats op die plaatsen waar het nodig is. Het schokabsorberend vermogen van gel komt het best tot zijn recht op de plaats van de zitbotjes. Hier plaatst Terry de gel pads die om de warmte te isoleren in foam worden verpakt. De goede drukverdeling en het opvangen van schokken verbeterd hierdoor aanzienlijk en is gelijk aan conventionele gel, maar de warmteopname die gel heeft wordt zo aanzienlijk verminderd waardoor het zadel minder warm aanvoelt tijdens het fietsen. Zo is het mogelijk te profiteren van de goede eigenschappen van gel en worden de slechte eigenschappen zoals het opnemen en afgeven van warmte tot het minimum beperkt. Dit zorgt voor een groot verschil in het zitcomfort dat Terry zadels bied.
Comfort Foam.
Bij het Comfort Foam proces maakt Terry gebruik van PU-schuim (polyurethaan). Dit is een hoogwaardig organisch schuim dat stabiel en elastisch is op hetzelfde moment. De zitbotjes van de fietser kunnen hierdoor het Comfort Foam indrukken maar niet volledig plat drukken waardoor ze niet te diep in het zadel kunnen wegzakken. Ook de grote reset kracht van dit foam zorgt ervoor dat de ondersteunende eigenschappen van het schuim niet verloren gaat.
Terry BASF Cellasto Schokdemp Systeem
De beste bescherming voor uw rug door hightech innovatie uit de auto-industrie. Het zeer efficiënte Cellasto demping systeem werd ontworpen en gebouwd in samenwerking met BASF in Duitsland. BASF ® is een toonaangevende fabrikant op het gebied van problemen met trillingen in de auto-industrie. De micro-cell dempingselementen reageren snel schokken vanuit het wegdek, zijn extreem duurzaam en kunnen constant schokken compenseren tot 75% van hun totale lengte dat zorgt voor 2,5 keer meer schokdemping. Door deze eigenschappen is deze demper ideaal voor het opvangen van schokken in een fietszadel.