O Ring voor Montage Voortandwiel Bosch E Bike 3e Generatie 19 x 1,8
O-Ring voor onder Lockring voortandwiel voor Bosch motor 3e generatie
O-ring die gemonteerd wordt onder de lockring waarmee het voortandwiel van een Bosch middenmotor wordt vastgezet. Deze O-ring moet worden gemonteerd omdat anders de kans groot is dat de lockring van het voortandwiel losloopt met alle gevolgen van dien.
De 4 verschillende generaties Bosch motoren hebben allen een andere lockring en dus ook een andere O-ring met andere afmetingen, deze O-ring is alleen geschikt voor Bosch motoren van de 3e generatie.
Lees verder op deze pagina hoe u de verschillen in generaties bij de Bosch E-Bike motoren kunt herkennen.
Het monteren van de O-ring en lockring
De lockring heeft linkse schroefdraad en wordt dus linksom vast gedraaid en rechtsom los gedraaid. De O-ring wordt tussen het tandwiel en de lockring gemonteerd en voorkomt dat de lockring losloopt.
De lockring 3e generatie wordt gemonteerd met een speciale lockring sleutel Artikel no. FietsParts is 3732
De O-Ring is gemaakt van rubber.
De afmetingen van deze O-Ring voor de 3e generatie
- Afmeting O ring: 19 x 1,8
De afmetingen van de Lockring 3e generatie waarvoor deze O-ring kan worden gebruikt
- Binnendiameter op schroefdraad: 24mm
- Buitendiameter: 42,5mm
- Dikte: 6mm
- Aantal nokken voor afnemer: 8
De O-ringen die onder de lockring worden gemonteerd en lockringen om het voortandwiel vast te zetten zijn van elke generatie Bosch motor anders van afmeting.
De aangegeven Artikel no. FietsParts kunt u vinden door het nummer in te tikken in het zoekveld op onze webshop, de Artikel no. staan bij het artikel vermeld, meestal onder de prijs.
Meer informatie over Bosch tandwielen is te vinden op onze Adviespagina over Bosch Tandwielen
Een overzicht van de verschillen in lockringen en O ringen van de verschillende generaties Bosch motoren.
Lockring voor de 2e Generatie Bosch
- Binnendiameter op schroefdraad: 38mm
- Buitendiameter: 50mm
- Dikte: 8mm
- Aantal nokken voor afnemer: 8
- Afmeting bijbehorende O ring: 36 x 1,5
Lockring voor de 3e Generatie Bosch
- Binnendiameter op schroefdraad: 24mm
- Buitendiameter: 42,5mm
- Dikte: 6mm
- Aantal nokken voor afnemer: 8
- Afmeting bijbehorende O ring: 19 x 1,8
Lockring voor de 4e Generatie Bosch
- Binnendiameter op schroefdraad: 29mm
- Buitendiameter: 42,5mm
- Dikte: 5mm
- Aantal nokken voor afnemer: 8
- Afmeting bijbehorende O ring: 28 x 1,8
Herkenningspunten van de verschillende Generaties Bosch middelmotoren.
Herkennen van welke generatie de Bosch middenmotor is.
De vorm van de Bosch middenmotor aan de buitenzijde is bij elke generatie anders.
Klik HIER voor ons overzicht van de Bosch motoren met daarbij foto's.
Duidelijkste verschillen tussen de verschillende generaties Bosch motoren.
2e Generatie heeft een veel kleiner tandwiel dan de andere generaties.
2 generatie heeft rond de 18 tanden, de 1e, 3e en 4e generatie hebben rond de 38 tanden.
Herkenningspunt bij de 1e, 3e en 4e generatie met de grotere kettingbladen van rond de 38 tands.
Door de crankbout uit de crank te draaien en de buitendiameter van de crankbout op de schroefdraad op te meten is omdat de buitendiameter van de crankbouten bij deze 1e, 3e en 4e generatie motoren telkens anders is simpel na te gaan van welke generatie de motor is.
De buitendiameter van de crankbout op de schroefdraad gemeten van de verschillende generaties motoren met kettingbladen rond de 38 tands is
- 1e generatie ±12 mm
- 3e generatie ±10mm
- 4e generatie ±15mm
Let op ! De 2e generatie heeft een crankbout met dezelfde buitendiameter van ±15mm als de 4e generatie, maar heeft een veel kleiner rond de 18 tands voortandwiel.
Overzicht Generaties Bosch motoren en hun gegevens.
1e Generatie Type motor: Classic Line +
Het begin van de Bosch motor, hiervan zijn een minder aantal geproduceerd, FietsParts heeft van deze 1e generatie Bosch motor geen specifieke 1e generatie onderdelen in het assortiment.
Herkenningspunten:
- Kettingblad: Groot kettingblad (± 38 tanden), kettingblad met BCD 104 (Bout Cirkel Diameter) is altijd met 4 kettingbladboutjes gemonteerd op een spider, de spider heeft een acht kanten passing op de motor.
- Crank en Crankbout: Crank heeft een ISIS passing op de motor, de crankbout heeft een diameter op de schroefdraad gemeten van ± 12 mm.
2e Generatie Type motors: Active Line (ook in 3e Gen.), Performance Line (ook in 3e Gen.), Performance Line Speed (ook in 4e Gen.), Performance Line CX (ook in 4e Gen.).
Herkenningspunten:
- Kettingblad: Klein kettingblad (± 18 tanden)
- Crank en Crankbout: Crank heeft een ISIS passing op de motor, de crankbout heeft een diameter op de schroefdraad gemeten van ± 15 mm.
3e Generatie Type motors: Active Line (ook in 2e Gen.), Active Line Plus, Performance Line (ook in 2e Gen.).
Herkenningspunten:
- Kettingblad: Groot kettingblad (± 38 tanden)
- Crank en Crankbout: Crank heeft een BNI passing op de motor, de crankbout heeft een diameter op de schroefdraad gemeten van ± 10 mm.
4e Generatie Type motors: Performance Line Speed (ook in 2e Gen.). Performance Line CX (ook in 2e Gen.), Cargo Line
Herkenningspunten:
- Kettingblad: Groot kettingblad (± 38 tanden)
- Crank en Crankbout: Crank heeft een ISIS passing op de motor, de crankbout heeft een diameter op de schroefdraad gemeten van ± 15 mm.
- Type Onderdeel
- O-Ring
- Generatie Bosch
- 3e Generatie