Tandwiel Bosch BCD 104 - 38 Tands voor Spider Chain Flow Tanden Miranda
Kettingblad - Tandwiel 38 Tands BCD 104 Bosch E-Bike voor montage op Spider.
Kettingblad met 4 boutgaten die elk een binnendiameter hebben van 10mm en een boutcirkel diameter van 104 mm (BCD104).
Dit kettingblad wordt gemonteerd op een spider, de spider wordt weer op de passing - aanname voor het voortandwiel van de Bosch middenmotor gemonteerd.
Product eigenschappen:
- Aantal tanden: 38 tanden.
- Het materiaal waarvan de tandwiel is gemaakt: Staal.
- Offset - doorzetting voor kettinglijn: Geen offset dus 0
- De binnenzijde van dit tandwiel heeft een binnen cirkel diameter van: 88mm.
- De dikte van dit tandwiel bij boutgaatjes gemeten: 2 mm.
- Breedte van de tanden: ± 2 mm
- De fabrikant van dit tandwiel: Miranda.
Dit kettingblad heeft de geoptimaliseerd Chain Flow Profile tanden die zijn ontwikkeld door de fabrikant van het tandwiel Miranda, waardoor de ketting vaster op het tandwiel ligt en er daardoor minder snel afloopt (zie foto verschil in tanden).
Geschikt voor maat Ketting.
De tanden van dit kettingblad zijn ± 2mm breed, dit kettingblad is dus geschikt voor de 3/32 ketting voor naafversnelling en de derailleurkettingen 3/32 (7 en 8 speed) en 11/128 (9, 10, 11 en 12 speed).
Ons ketting advies is voor E-Bikes met middenmotor de speciaal door KMC ontwikkelde E-bike kettingen te gebruiken waarvan o.a. de pennen harder zijn en daardoor langer meegaan.
KLIK HIER voor de speciale E-Bike kettingen van KMC
De Kettinglijn
Bij E-bikes met Bosch middenmotor komen verschillende kettinglijnen voor van o.a. 47,5 mm, 50 mm en 52 mm om door een bredere kettinglijn meer ruimte te maken voor een bredere maat buitenband.
Bij een BCD 104 kettingblad dat door middel van een spider wordt gemonteerd op de motor is de offset voor de juiste kettinglijn bijna altijd verwerkt in de spider.
Als het BCD 104 kettingblad vlak is, dus geen doorzetting (offset) heeft, hoeft u bij het kiezen van het nieuwe kettingblad er alleen op te letten dat het nieuwe BCD 104 kettingblad ook geen offset - doorzetting heeft en dus vlak is. De meeste BCD 104 kettingbladen hebben geen offset. Er wordt wel vanuit gegaan dat dezelfde spider wordt gebruikt.
Geschikt voor de Bosch motoren van de 1e, 3e en 4e generatie.
De bevestigingspunten op de spider met 4 boutgaten en een Bout Cirkel Diameter van 104mm zijn in de meeste gevallen hetzelfde. Dit kettingblad is hierdoor te gebruiken bij bijna alle Bosch motoren van de 1e, 3e en 4e generatie waarbij het kettingblad door middel van een spider op de motor is gemonteerd.
Tandwiel 2e Generatie Bosch Motor.
De tandwielen van de 2e generatie Bosch hebben ongeveer de helft minder tanden en zijn daardoor veel kleiner. Bij de 2e generatie tandwielen is omdat deze veel kleiner zijn geen ruimte voor een spider De 2e generatie tandwielen kunnen niet door middel van een spider gemonteerd worden op de motor. Het BCD 104 kettingblad is daarom niet geschikt voor de 2e generatie Bosch motoren.
Voor alle zekerheid kunt u het BCD 104 kettingblad nameten.
Meet en controleer de onderstaande punten:
- Bout Cirkel Diameter: 104 mm
- Binnen Circel Diameter: 88 mm
- Binnendiameter van de 4 boutgaatjes: 10 mm
- Dikte tandwiel gemeten bij de boutgaatjes: 2 mm
- Breedte tanden onderin tand gemeten: ± 2 mm
Alles over Bosch tandwielen en kettingbladen.
Door Bosch motoren in verschillende generaties en de verschillende kettinglijnen die voorkomen is het kiezen van het juiste Bosch tandwiel er niet eenvoudiger op geworden, daarom hebben wij een Advies Pagina over Bosch Tandwielen - Kettingbladen geschreven.
Lees onze Advies Pagina als u niet 100 % zeker bent welk tandwiel/kettingblad het juiste is !
Klik HIER voor onze Advies Pagina over Bosch kettingbladen - tandwielen die veel duidelijkheid verschaft.
Herkennen van welke generatie de Bosch middenmotor is.
De vorm van de Bosch middenmotor aan de buitenzijde is bij elke generatie anders.
Klik HIER voor ons overzicht van de Bosch motoren met daarbij foto's.
Duidelijkste verschillen tussen de verschillende generaties Bosch motoren.
2e Generatie heeft een veel kleiner tandwiel dan de andere generaties.
2 generatie heeft rond de 18 tanden, de 1e, 3e en 4e generatie hebben rond de 38 tanden.
Herkenningspunt bij de 1e, 3e en 4e generatie met de grotere kettingbladen van rond de 38 tanden.
Door de crankbout uit de crank te draaien en de buitendiameter van de crankbout op de schroefdraad op te meten is omdat de buitendiameter van de crankbouten bij de 1e, 3e en 4e generatie motoren telkens anders is simpel na te gaan van welke generatie de motor is.
De buitendiameter van de crankbout op de schroefdraad gemeten van de verschillende generaties motoren met kettingbladen rond de 38 tands is
- 1e generatie ±12 mm
- 3e generatie ±10mm
- 4e generatie ±15mm
Let op ! De 2e generatie heeft een crankbout met dezelfde buitendiameter van ±15 mm als de 4e generatie, maar heeft een veel kleiner rond de 18 tands voortandwiel.
Overzicht Generaties Bosch motoren en hun gegevens.
1e Generatie Type motor: Classic Line +
Het begin van de Bosch motor, hiervan zijn een minder aantal geproduceerd, FietsParts heeft van deze 1e generatie Bosch motor geen specifieke 1e generatie onderdelen in het assortiment.
Herkenningspunten:
Kettingblad: Groot kettingblad (± 38 tanden), kettingblad met BCD 104 (Bout Cirkel Diameter) is altijd met 4 kettingbladboutjes gemonteerd op een spider, de spider heeft een achtkanten passing op de motor.
Crank en Crankbout: Crank heeft een ISIS passing op de motor, de crankbout heeft een diameter op de schroefdraad gemeten van ± 12 mm.
2e Generatie Type motors: Active Line (ook in 3e Gen.), Performance Line (ook in 3e Gen.), Performance Line Speed (ook in 4e Gen.), Performance Line CX (ook in 4e Gen.).
Herkenningspunten:
Kettingblad: Klein kettingblad (± 18 tanden)
Crank en Crankbout: Crank heeft een ISIS passing op de motor, de crankbout heeft een diameter op de schroefdraad gemeten van ± 15 mm.
3e Generatie Type motors: Active Line (ook in 2e Gen.), Active Line Plus, Performance Line (ook in 2e Gen.).
Herkenningspunten:
Kettingblad: Groot kettingblad (± 38 tanden)
Passing voor kettingblad op motor heeft 13 nokjes
Crank en Crankbout: Crank heeft een BNI passing op de motor, de crankbout heeft een diameter op de schroefdraad gemeten van ± 10 mm.
4e Generatie Type motors: Performance Line Speed (ook in 2e Gen.). Performance Line CX (ook in 2e Gen.), Cargo Line
Herkenningspunten:
Kettingblad: Groot kettingblad (± 38 tanden)
Passing voor kettingblad op motor heeft 28 nokjes
Crank en Crankbout: Crank heeft een ISIS passing op de motor, de crankbout heeft een diameter op de schroefdraad gemeten van ± 15 mm.
- Type Onderdeel
- Tandwiel
- Generatie Bosch
- 1e, 3e, 4e BCD104
- Aantal Tanden
- 38 Tanden