Bosch E Bike crank

Verschil in Passing Crank voor de Bosch middenmotor E-bike.

De juiste crank kiezen voor een Bosch Middenmotor  

Als de Bosch motor ter verbetering een update krijgt en er grote veranderingen aan de motor worden doorgevoerd, wordt aan de Bosch motor een nieuwe generatie toegekend. Deze worden aangeduid als BDU1, BDU2, BDU3 en BDU4. BDU staat voor Bosch Drive Unit. Het getal achter BDU geeft de generatie aan. BDU1 is van de eerste generatie en wordt ook aangeduid als Bosch 1, BDU2 als Bosch 2 etc.. 

Inmiddels zijn er 4 generaties Bosch motoren met o.a. verschillen in passing voor de crank, verschillen in de buitendiameter van de crankbout en in de crankafnemers om de crank van de motor te verwijderen zijn ook verschillen, u kunt hiervoor geen willekeurige crankafnemer gebruiken.

Bij het kiezen van b.v. een crank, crankbout of crankafnemer moet dus goed gelet worden op de generatie van de Bosch motor. 

Verschil in passing op de motor van de Bosch crank

 De ISIS passing

De trapas - crank passing op de Bosch middenmotor van de 2e en 4e generatie is een ISIS passing.

ISIS staat voor International Spline Interface Standard.
ISIS is een in 1998 ontwikkelde interface (verbinding) tussen crank en trapas die door verschillende fabrikanten is ontwikkeld en wordt gebruikt, o.a. Truvativ, Chris King en Race Face.

De crankbout die geschikt is om de crank met ISIS passing op de Bosch motor van de 2e en 4e generatie vast te zetten is M 15 x 1  Lengte 13,4mm, FietsParts artikel no. 107.

De buitendiameter van de crankbout voor Bosch generatie 2 en 4 is op de schroefdraad gemeten 14,7mm.

Deze Bosch ISIS crank voor de 2e en 4e generatie is te verwijderen van de Bosch motor met de crankafnemer met FietsParts artikel no. 4254

Let er op dat u het met de crankafnemer (artikel no. 4254) meegeleverde dopje om de drukstift te verbreden die op de trapas drukt gebruikt.

 
De BNI Passing

De trapas - crank passing van de Bosch middenmotor van de 3e generatie is een BNI verbinding.

BNI staat voor Bosch Narrow Interface.
BNI is een verbinding tussen crank en trapas die door Bosch zelf is ontwikkeld.
De BNI verbinding is kleiner van diameter dan de ISIS verbinding van de 2e en 4e generatie.
De BNI verbinding is door Bosch toegepast op de Bosch midden motoren van de 3e generatie.

De crankbout die geschikt is om de crank met BNI passing op de Bosch motor van de 3e generatie vast te zetten is M 10 x 1  Lengte 12,4mm FietsParts artikel no. 108.

De buitendiameter van de crankbout voor Bosch 3e generatie is op de schroefdraad gemeten is 9,9mm.

Deze Bosch BNI crank voor de 3e generatie is te verwijderen van de Bosch motor met de crankafnemer met FietsParts artikel no. 4235.

 
LET OP !!!

De crankbout waarmee de crank van een Bosch 3e generatie crank wordt vastgezet is 2mm dikker dan de crankbout van de veel voorkomende spieloze cranks zoals ook op veel niet elektrische fietsen is gemonteerd. Wij willen u waarschuwen voor de crank van een Bosch 3e generatie motor alleen een crankafnemer te gebruiken met een stift die een buitendiameter heeft van 12mm, de buitendiameter van veel crankafnemers voor niet elektrische fietsen is 10 mm breed. Is de buitendiameter van de stift die gebruikt wordt voor een Bosch crank van de 3e generatie 10 mm, dan is de kans aanwezig dat deze de schroefdraad voor de crankbout in de trapas van de Bosch middenmotor beschadigd en dit betekent vaak hoge kosten om dit op te lossen.

Crankafnemer met FietsParts artikel no. 4235 heeft een drukstift uiteinde van 12mm.

Bosch Cranks en crankbouten de verschillen
 
Een 100 % zeker herkenningspunt om na te gaan welke crank, crankbout en crankafnemer nodig is, is de buitendiameter van de crankbout waarmee de crank wordt vastgezet op te meten op de schroefdraad. 

Draai de crankbout uit de crank/motor en meet met een schuifmaat de buitendiameter van de bout op, meet op de schroefdraad.

Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende buitendiameters van de Bosch crankbouten en welke crank en crankafnemer hiervoor geschikt is.

Bij de crankafnemer FietsParts artikel no. 4254 wordt een dopje meegeleverd waarmee de stift van de crankafnemer verbreed kan worden, dit moet bij de Bosch cranks met ISIS passing van de 1e, 2e en 4e generatie worden gebruikt.

Voor de 1e, 2e en 4e generatie Bosch motor is crankafnemer FietsParts artikel no. 4254 geschikt, voor de 3e Generatie FietsParts Artikel no. 4235.
 

Verschillen in generaties herkennen aan uiterlijk motor 

Ook zijn de verschillende generaties Bosch motoren te herkennen aan het uiterlijk van de motor, Fietsparts heeft een overzicht gemaakt met foto's van de verschillende generaties Bosch motoren met daarbij de gegevens van de motoren. 

KLIK HIER voor het overzicht van de Bosch motoren

Crankstel Miranda Delta voor Bosch E-bike 2e Generatie Inc. Crankbouten
Crankstel Miranda Delta van het merk Miranda voor Bosch E Bike van de 2e generatie. Cranklengte 170mm. Kleur mat zwart. Wordt geleverd met 2...
113
Gratis verzonden
€ 64,95