Dubbele Fietsstandaard

Het voordeel van een dubbele standaard fiets is dat de fiets rechtop staat en daardoor stabieler staat wat het inladen van boodschappen of b.v. het plaatsen van een kind in een kinderstoeltje vergemakkelijkt.
 

Het nadeel van de dubbele fietsstandaard is dat om de fiets op de juiste manier op en van de standaard te plaatsen de fiets moet worden opgetild wat extra kracht vergt.
 

Dubbele standaard fiets kopen, de standaards en benodigde onderdelen vindt u aan het einde van deze pagina of door op deze regel te klikken.
 

De favoriete dubbele standaard fiets van FietsParts.nl

De Ursus Jumbo dubbele fiets standaard is de favoriete fietsstandaard van FietsParts.nl omdat gebleken is dat dit een heel stevige standaard is die er voor zorgt dat de fiets zeer stabiel staat. De Usus Jumbo standaard heeft een 30mm brede bevestigingsplaat maar kan door middel van een adapterplaatje en een speciale boutset ook onder een 20 mm brede standaard montageplaat met 8 mm boutgat worden gemonteerd.

Deze Ursus Jumbo midden standaard is leverbaar in de uitvoering:

 

 

Een dubbele standaard fiets monteren.

Om een dubbele standaard onder een fiets te kunnen monteren moet in het midden van de fiets een aangelaste standaard montage plaat aanwezig zijn, bij o.a. E-bikes met midden motor ontbreekt deze montageplaat waardoor het monteren van een midden standaard op deze fietsen niet mogelijk is.

 

Er zijn verschillen in de aan het frame aangelaste montageplaat voor de standaard.

De montageplaat voor de standaard die onder het frame is gelast komt in 2 verschillende breedte voor. De standaardplaat die geschikt is voor de voor de 20 mm brede standaard en de standaardplaat die geschikt is voor de 30 mm brede standaard.
 

  • De 30 mm brede standaard wordt in de meeste gevallen vastgezet met een M10 bout, de standaardplaat voor de 30 mm brede standaard heeft dus meestal een boutgat met een doorsnee van 10 mm.
     
  • De 20 mm brede standaard wordt in de meeste gevallen vastgezet met een M8 bout, de standaardplaat voor de 20 mm brede standaard heeft dus meestal een boutgat met een doorsnede van 8 mm.
     

 

Hoe voorkom je dat de aangelaste standaard montageplaat loskomt van het frame

Door een dubbele fiets standaard wordt de montageplaat die onder het frame van de fiets is gelast waarop de standaard wordt gemonteerd erg zwaar belast. Inmiddels is gebleken dat door deze zware belasting het regelmatig voorkomt dat deze aangelaste montageplaat loskomt of afbreekt van het frame.

Fiets fabrikanten lossen dit probleem tegenwoordig op door bij de fietsen waarop door de fabrikant een dubbele standaard wordt gemonteerd het frame niet alleen te voorzien van een aangelaste montageplaat aan de onderzijde van het frame maar ook een aangelaste montageplaat te gebruiken aan de bovenzijde van het frame zodat de bevestiging van de standaard als het ware tussen de 2 buisjes van de achtervork wordt opgesloten waardoor de kans op afbreken of loskomen van de onderste montageplaat minimaal is.

 

De oplossing als een aangelaste bovenste montageplaat niet aanwezig is

Is er geen bovenste aangelaste standaard montageplaat aanwezig bij uw fiets dan kunt u dit op de onderstaande manier oplossen om zo te voorkomen dat de onderste montageplaat van standaard loskomt of afbreekt van het frame.
 

Wij gebruiken hiervoor een losse montageplaat voor de bovenzijde die boven de aan de onderzijde aangelaste montageplaat voor de standaard op de buisjes van de achtervork van het frame wordt gemonteerd.
 

Om te voorkomen dat door het gebruik van deze losse montageplaat aan de bovenzijde de holle buisjes van de liggende achtervork van het frame waarop deze plaat wordt gemonteerd gaan vervormen en de standaard steeds los gaat staan adviseren wij de ruimte tussen de boven en onderplaat op te vullen met revetten zodat de standaard, de aangelaste onderplaat, de losse bovenplaat en de toegevoegde revetten een massief geheel vormen en u de standaard ook stevig kunt vastzetten.
 





 

Het uitmeten van het juiste aantal revetten.

Steek de bout die u gebruikt om de standaard te bevestigen langs onder door de onderste aangelaste montageplaat voor de standaard. 

Stapel op de bovenzijde van deze aangelaste onderste montageplaat voor de standaard revetten over de bout en leg de bovenste losse montageplaat op deze revetten, plaats zoveel revetten dat er tussen de bovenste montageplaat en de buisjes van de achtervork van het frame waarop de losse bovenste montageplaat moet rusten een ruimte ontstaat die de dikte heeft ongeveer van 1 revet, dikte van een revet met 8mm boutgat is ±1,5 mm, de dikte van een revet met 10 mm boutgat is ±1,95 mm.

Op deze manier kunt u bepalen hoeveel revetten u ongeveer nodig heeft.
 

Verwijderen nu 1 revet zodat de bovenste montageplaat gaat rusten op de buisjes van de liggende achtervork van het frame. Het is nu de bedoeling dat de onderste en bovenste montageplaat plus de revetten een massief geheel vormen en de bovenste montageplaat rust op de buisjes van de achtervork.
 

Controleer dus als u de bovenste montageplaat aandrukt of de revetten klemmen, is dit niet het geval dan moet u dit oplossen.
 

Dit kan door een extra dunne revet toe te voegen of na het toevoegen van 1 standaard dikte revet de ruimte die dan ontstaat tussen de bovenste standaard montageplaat en de buisjes van de achtervork op te vullen door bijvoorbeeld een stukje stevig rubber, als de ruimte niet te groot is kan hiervoor een stukje binnenband worden gebruikt.
 

Verwijder nu de bout langs de onderzijde en monteer de standaard. Als alles correct is gemonteerd moet de bovenplaat rusten op de buisjes van de achtervork van het frame en de revetten muurvast zitten zodat ze een geheel vormen met de boven en onderplaat, dan is de standaard juist gemonteerd. Op deze manier voorkomt u ook dat de bovenste montageplaat kan breken als u de bout van de standaard te vast aandraait.
 


De juiste lengte van de montagebout standaard.

Bij het gebruik van een losse montageplaat aan de bovenzijde kan de juiste lengte van de bout verschillen omdat de buisjes van de achtervork in verschillende diameters voorkomen, waardoor een kortere of langere bout nodig is.

Als u de bovenste montageplaat en bout monteert moet de bout ± 30 tot 35 mm uitsteken uit de onderste aangelaste montageplaat aan de zijde waar de dubbele standaard gemonteerd wordt. Is deze langer dan kan dit simpel worden opgelost door een of meerdere revetten onder de boutkop van de bout te plaatsen.

 


 

De bout lengte van de bouten die met de Jumbo dubbele standaard worden meegeleverd.
 

  • Ursus Jumbo dubbele standaard 28 inch speciaal geschikt voor Gazelle met M8 bout: Lengte bout is 70mm.
  • Ursus Jumbo dubbele standaard 26 of 28 inch met M10 bout en losse bovenplaat: Lengte bout is 75 mm.

 

Dubbele Ursus Jumbo standaard monteren onder een Gazelle fiets.

Bijna alle Gazelle fietsen hebben 28 inch wielen-banden en een aan het frame gelaste standaard montage plaat aan de onderzijde voor een 20mm brede standaard, heel soms komt een 30 mm brede plaat voor, controleer dit door de plaat op te meten !

 

Onderstaande info is dus van toepassing op Gazelle fietsen met 28 inch wielen met een aangelaste standaard montageplaat voor een 20mm brede standaard.

 

Bij Gazelle fietsen met een voorderailleur is montage van een bovenste standaard montageplaat meestal niet mogelijk omdat de voorderailleur de ruimte inneemt die nodig is om de montageplaat te kunnen monteren.
 

Bij een aangelaste ONDER en BOVEN montageplaat voor de standaard.

Bij een aan de onderzijde en aan de bovenzijde aangelaste montageplaat kunt u de speciaal voor Gazelle Ursus Jumbo 28 Inch midden standaard monteren (Ons artikel no. 152).

Deze speciaal voor Gazelle geschikte Ursus Jumbo midden standaard wordt geleverd met een M8 bout en adapterplaatje waardoor het mogelijk is deze 30 mm brede standaard te monteren is onder een 20 mm brede montageplaat voor de standaard.

Alle benodigde onderdelen die nodig zijn voor de montage van deze standaard onder een Gazelle fiets met aangelaste boven en onderplaat van 20mm worden meegeleverd.
 

Bij alleen een aan de ONDERZIJDE aangelaste montageplaat voor de standaard.

Bij alleen een aan de onderzijde een aangelaste montageplaat en dus GEEN aangelaste montageplaat aan de bovenzijde heeft u buiten de speciaal voor Gazelle geschikte Ursus Jumbo midden standaard 28 inch nog enkele andere onderdelen nodig om deze standaard goed te kunnen monteren waardoor afbreken of loskomen van de onderste aangelaste montageplaat van het frame wordt voorkomen.
 

De montage van de midden standaard dient verstevigd te worden door een losse montageplaat voor de bovenzijde te gebruiken en de ruimte tussen de bovenste montageplaat en onderste montageplaat op te vullen met revetten zoals hierboven is beschreven is. Ook moet er een langere M8 bout worden gebruikt omdat de bout die standaard met de Gazelle Jumbo midden standaard wordt meegeleverd alleen voldoende lang is voor montage met een aangelaste bovenplaat, voor het gebruik met een losse bovenplaat is deze bout te kort.
 

Voor montage zonder aangelaste bovenplaat heeft u nodig:
 

De Ursus Jumbo dubbele standaard voor 28 inch wielen speciaal voor Gazelle (Ons artikel no. 152)
 

Extra losse standaard bovenplaat met conische ring en bout (Ons artikel no. 2707 )

De conische ring die u nodig heeft is niet los verkrijgbaar maar alleen als deze set, de meegeleverde M10 bout van deze set is voor Gazelle niet bruikbaar.
 

Revetten en M8 x 80 bout (Ons artikel no. 3063)

Fietsparts.nl heeft een setje samengesteld met 25 revetten met een boutgat van 8 mm en een dikte van ±1,5 mm (25 is ruim voldoende) en een M8 bout van 80 mm lengte. 
 

Extra toelichting op het setje met revetten en M8 x 80 bout.

Deze bout is 80 mm lang. Gazelle levert de Jumbo dubbele standaard met een 70 mm lange M8 bout voor montage met aangelaste bovenplaat maar deze bout is voor de montage met losse bovenplaat meestal te kort. Controleer altijd of de 80 mm bout niet te lang is voor u de standaard gaat aandraaien. Als de bovenplaat en revetten juist zijn gemonteerd moet deze bout tussen de 30 en 35 mm uitsteken uit de onderste montageplaat. Dit kan afwijken door verschillende in de diameter van de buisjes van de achtervork (klik hier om meer te lezen)
 

Revetten M8 om de ruimte tussen de bovenste en onderste standaardplaat op te vullen.

Deze revetten hebben een dikte van ±1,5 mm meestal zijn er voor Gazelle 15 - 25 nodig afhankelijk van de diameter van de buis van de achtervork. 
 

Monteren onder NIET Gazelle fiets zonder extra aangelaste bovenplaat.

Let op verschil in breedte van de onderste standaard montageplaat !!!.

 

28 inch wielen en 20 mm brede montageplaat met 8mm boutgat.

Benodigde onderdelen:

28 Inch wielen en 30 mm brede montageplaat met 10mm boutgat.

Benodigde onderdelen:

26 Inch wielen en 30 mm brede montageplaat met 10mm boutgat.

Benodigde onderdelen:

Handleiding Monteren volg de instructie die staan bij: (klik op ondertstaande regel)
 

Bij alleen een aan de onderzijde aangelaste montageplaat voor de standaard.
 

Het wegdraaien van het stuur bij dubbele standaard.

Na het monteren van een dubbele standaard komt het vaak voor doordat de fiets rechtop staat het stuur weg draait, dit probleem kan aanzienlijk worden verminderd door een speciale veer set tussen de voorvork en het frame te monteren. (Veer set is ons artikel no. 375)
 

Fietsen waarbij de fabrikant tijdens de productie van de fiets een dubbele standaard heeft gemonteerd zijn vaak uitgerust met een speciaal balhoofdstel dat een lockfunctie - stuurblokkering heeft waardoor het stuur in het midden is vast te zetten. Dit speciale balhoofdstel is niet achteraf op een fiets te monteren omdat hiervoor een voorvork met een langere binnen balhoofdbuis-vorkbuis nodig is.