De voordelen van een Shimano Rollerbrake
Het voordeel van een Shimano rollerbrake ten opzichte van een trommelrem van b.v. het merk Sturmey Archer is dat bij de Shimano rollerbrake de remtrommel geïntegreerd is in de rollerbrake en zo eenvoudig vervangen kan worden, bij een trommelrem moet als de remtrommel beschadigd is de gehele naaf of het wiel worden vervangen. Een Shimano rollerbrake heeft stalen remsegmenten die wanneer deze tijdig worden voorzien van vet minder problemen kennen dan de remsegmenten met remvoering van een trommelrem, de remvoering van een trommelrem kan b.v. vet of hard worden met slecht remmen als gevolg.
Inmiddels zijn er twee generaties Shimano Rollerbrakes

De eerste generatie rollerbrakes van Shimano had een losse haak waaraan de binnen remkabel werd bevestigd. Bij de 2e generatie is dit gewijzigd hierbij is de bevestiging van de binnen remkabel geïntegreerd in de rollerbrake en ontbreek de losse haak.
Bij de 1e generatie rollerbrakes wilde de haak waarin de binnenremkabel werd bevestigd en nog wel eens rammelen. Door de bevestiging van de binnenremkabel in de rollerbrake te integreren is dit probleem opgelost. Het rammelen van de haak van de remkabel is iets anders dan het rammelen van de remtrommel van de rollerbrake op de naafaansluiting. Hierover vindt u verder op deze pagina meer informatie.
De uitwisselbaarheid Shimano Rollerbrakes
Een rolllerbrake heeft vertanding waarmee deze op de naaf wordt bevestigd, deze vertanding is bij alle rollerbrakes van de eerste generatie en tweede generatie exact hetzelfde en zijn dus wat passing op de naaf betreft 100% uitwisselbaar.
De behuizing van de Shimano rollerbrakes van de tweede generatie is groter en breder geworden dan de behuizing van de eerste generatie. Doordat de behuizing van de tweede generatie rollerbrakes groter en breder is geworden kan het voorkomen dat bij fietsen waarop nu een rollerbrake van de eerste generatie is gemonteerd er te weinig ruimte tussen het frame of de voorvork is om een tweede generatie rollerbrake te monteren, maar gelukkig komt het zelden voor dat er te weinig ruimte is waardoor dit niet past.
Of er voldoende ruimte is voor een tweede generatie rollerbrake is niet vast te stellen aan de hand van het huidige type of model rollerbrake van de eerste generatie maar wordt bepaald door het frame en de voorvork van de fiets.
Als op de fiets nu een tweede generatie rollerbrake met geïntegreerde kabelaansluiting is gemonteerd past ieder model of type tweede generatie rollerbrake op deze fiets.
Shimano Rollerbrake 2e generatie past niet

Dat een rollerbrake van de tweede generatie niet past op een fiets waarop nu een rollerbrake van de eerste generatie is gemonteerd komt gelukkig niet vaak voor, wat wij tot op heden zijn tegengekomen zijn fietsen waarbij de blokkage beugel voor de rollerbrake van het voorwiel niet zoals bij de meeste fietsen aan de binnenzijde (wielkant) van de voorvork is bevestigd maar aan de achterzijde. Dit is o.a. bij de een aantal modellen van de Gazelle Innergy E-bike’s met voorwielmotor het geval.
De behuizing van de tweede generatie rollerbrakes voor het voorwiel heeft in het midden een uitsparing zodat wanneer de blokkage beugel aan binnenzijde van de voorvork is geplaatst er extra ruimte is in de rollerbrake voor de voorvork (Zie foto rollerbrake 2e generatie).
Afmetingen Rollerbrakes
De afmeting van behuizing van de rollerbrakes staan bij de rollerbrakes aangegeven zodat kunt controleren of de rollerbrake wel of niet op uw fiets past.
Rollerbrakes met Extra Remkracht de BR-C6000
De rollerbrakes uit de BR-C6000 serie hebben meer remkracht dan de standaard rollerbrake.
Dit wordt o.a. bereikt door V vormige remsegmenten en een optimalisering van het systeem met de rollen dat de remsegmenten tegen de remtrommel drukt.
* Belangrijk Veiligheid ! *
Door de extra remkracht die deze BR-C6000 rollerbrake voor het voorwiel geeft dringt Shimano er op aan dat het alleen veilig en verantwoord is deze BR-C6000 rollerbrake voor het voorwiel te monteren op een voornaaf waarbij in de naaf een geïntegreerde powermodulator aanwezig is.
Een in de naaf geïntegreerde powermodulator zorgt ervoor de wanneer de remkracht te hoog wordt deze wordt gereduceerd tot een veilig niveau, is deze powermodulator niet aanwezig dan wordt een te veel aan remkracht niet gereduceerd en kan de fiets over de kop slaan met soms ernstig letsel als gevolg.
Deze waarschuwing is alleen van toepassing bij de rolllerbrake BR-C6000 voor het voorwiel, bij de achterrem is er geen gevaar !
Naaf met Powermodulator

De naven waarbij een in de naaf geïntegreerde powermodulator aanwezig is zijn alle naven met naafdynamo van het merk Shimano waarop een rollerbrake kan worden gemonteerd en de type Rollerbrake naven van het merk Shimano FH-IM40 en FH-IM70. De FH-IM40 en FH- M70 naaf zijn gemakkelijk te herkennen aan de verdikking in het linker middendeel (rollerbrake zijde) van de naaf waarin zich de powermodulator bevindt.
Er zijn E-Bike's met voorwiel motoren waarop een rollerbrake gemonteerd kan worden, deze voornaven met motor hebben meestal geen geïntegreerde powermodulator. Het is daarom niet verstandig op deze naven de BR-C6000 rollerbrake voor het voorwiel met extra remkracht te monteren, de BR-C3000 rollerbrake zonder extra remkracht is hiervoor wel geschikt. Voor het achterwiel kan wel de BR-C6000 rollerbrake met de extra remkracht zonder gevaar worden gebruikt.
Onderhoud van de Shimano Rollerbrake.
De remsegmenten van de Shimano rollerbrake zijn van staal en worden tegen de stalen remtrommel gedrukt. Speciaal rollerbrakevet zorgt ervoor dat dit geleidelijk gebeurd en de remsegmenten en remtrommel elkaar niet beschadigen.
Rollerbrakes moeten dus regelmatig worden voorzien van vet. Dit is zeker niet elke week en meestal ook niet elke maand maar wel regelmatig, afhankelijk van hoe vaak de fiets wordt gebruikt. Aan de zijkant van de rollerbrake vindt u een dopje dit kunt u verwijderen hierlangs kunt u een beetje speciaal rollerbrakevet aan de rollerbrake toevoegen.
Als de rollerbrake gaat piepen, een rauw gevoel gaat geven bij het remmen of zelfs gaat happen bij het remmen dient direct rollerbrakevet te worden toegevoegd om beschadiging van de remsegmenten of de remtrommel te voorkomen.
Slecht remmen rollerbrake.
Het slecht remmen van de rollerbrake kan veroorzaakt worden doordat de binnen remkabel niet soepel in de buitenremkabel beweegt waardoor minder kracht vanuit de remhendel die zich aan het stuur bevindt wordt overgebracht naar de rollerbrake. Meestal is het smeren van de kabel de oplossing, is de beweging met smeren niet soepel te krijgen dan moet de complete remkabel vervangen worden.
Een andere oorzaak kan zijn dat door het gebruik van de rollerbrake de remsegmenten en de remtrommel te veel op elkaar zijn ingesleten waardoor de remkracht is afgenomen. Als dat het geval is is de oplossing de complete rollerbrake vervangen.
Shimano Rollerbrake rammelt.

De getande aansluiting van de remtrommel met geïntegreerde koelplaat van de rollerbrake op de naaf van het wiel heeft speling en kan hierdoor een rammelend geluid geven. Om dit rammelen te verminderen is op de remtrommel van de rollerbrake die tegen het wiel aan komt een rubber ring aangebracht zodat het rammelend geluid sterk verminderd. Onder invloed van vet en olie uit de rollerbrake kan deze rubber ring zacht worden waardoor het rammelen van de rollerbake toeneemt. Door deze rubber ring te vervangen kan dit rammelen sterk verminderd worden.
De rubber ring tegen rammelen is leverbaar met 4 en met 6 puntjes.

Voor zover wij hebben kunnen nagaan hebben de rollerbrakes uit de 1e generatie met haak voor de remkabel een rubber ring met 4 puntjes, de rollerbrakes uit de 2e generatie met de geïntegreerde remkabel bevestiging hebben een rubber met 6 puntjes. Door de oude rubber ring te verwijderen en te tellen hoeveel puntjes deze heeft weet u 100% zeker welke u nodig heeft.
Montage van de rubber ring op de rollerbrake
- Demonteer het wiel.
- Demonteer de rollerbrake van het wiel.
- Aan de achterzijde van de rollerbrake vindt u rubber ring, deze rubber ring zit met 4 of 6 rubberen puntjes in de rollerbrake gedrukt.
Montage van de voorremkabel bij geïntegreerde remkabel bevestiging.
Let er bij het monteren van de voorremkabel bij de geïntegreerde remkabelbevestiging op dat de binnenkabel in de gleuf van de rollerbrake loopt die hiervoor is gemaakt en achter het speciaal voor de binnen remkabel gemaakte lipje valt. Loopt de binnenkabel niet op de juiste plaats en valt deze niet achter het lipje dan kan de remkabel los schieten. (Zie foto rollerbrake 2e generatie)