Originele Gazelle trapassen voor Gazelle fietsen met gesloten kettingkast en naafversnelling zijn in verschillende typen leverbaar. De verschillen tussen de type trapassen onderling worden in hoofdzaak bepaald door de met de rechter trapascup geïntegreerde bevestiging voor de kettingkast. De meest voorkomende lengte is 127/128 mm, een enkele trapas is ook in 132 mm leverbaar.
Bevestiging kettingkast op rechter trapascup
Gazelle heeft voor de bevestiging van Gazelle kettingkasten hun eigen systeem van bevestigen dat geïntegreerd is met de rechter cup van de trapas. Op het bevestigingsysteem van Gazelle past zelden een universele kettingkast. Op een universele trapas past ook bijna nooit een originele Gazelle kettingkast. Het type trapas en het model kettingkast zijn bij Gazelle dus vaak aan elkaar gekoppeld.
Op welke Gazelle trapas past welke Gazelle kettingkast.
De trapas zonder kettingkast beugel.
Op deze Gazelle trapas passen de volgende kettingkasten.
(Deze kettingkasten worden door middel van een beugel op het frame zelf vastgezet.)
Oud model Gazelle Hesling kettingkast die geschikt was voor 44/46 tands voortandwiel.
De lakdoek kettingkasten die op oma/opa fietsen gemonteerd zijn zoals b.v de tour populair.
De trapas met kettingkast beugel.
Op deze Gazelle trapas passen de volgende kettingkasten.
De Linea kettingkast in de korte en lange uitvoering.
De Gazelle Upgrade kettingkast.
De Elite kettingkast.
De Linea New kettingkast.
De trapas met kettingkast beugelring.
Op deze Gazelle trapas passende volgende kettingkasten.
De Gazelle Mildly Geometric kettingkast.
De New Edge kettingkast.
De trapas met bajonet aansluiting lengte 128 mm.
Op deze trapas past de volgende kettingkast.
De Gazelle Next kettingkast.
De trapas met bajonet aansluiting lengte 133 mm
Op deze trapas past de volgende kettingkast.
De Flow-Line kettingkast met de automatische ketting spanner.
Lengte Gazelle trapas
De meest voorkomende lengte Gazelle trapas is 127/128 mm lang. Gazelle wisselt soms van fabrikant hierdoor kan het zijn dat de trapas die een lengte had van 128 mm nu geleverd wordt met een lengte van 127 mm. Dit is geen enkel probleem, de trapas met een lengte van 127mm kan zonder problemen gebruikt worden in een fiets waarin een trapas van 128mm was gemonteerd.
Voor de Gazelle Flow-Line kettingkast is een langere trapas nodig. Deze kettingkast wordt gemonteerd op een trapas met bajonet kettingkastaansluiting en een lengte van 133 mm.
De crank aansluiting van de trapas.
Crankaansluiting
De Gazelle trapassen voor gesloten kettingkasten zijn alleen nog leverbaar voor het crankstel met spieloze vierkante aansluiting.
Bevestiging Gazelle trapas in Frame
De Gazelle trapassen voor naafversnelling fietsen met een gesloten kettingkast zijn van het type Inslag/inpers ook wel thompson genoemd. Deze trapassen worden in de brackethuls van het frame geperst en hebben geen schroefdraad.
Montage van een Gazelle inslag/inpers trapas.
Officieel moet de trapas met een speciale pers in het frame worden geperst. Deze pers kost honderden euro's, dit is behoorlijk prijzig wanneer de pers maar enkele malen wordt gebruikt. Een alternatieve manier die ook uitstekend gaat is de trapascups met een licht hamertje voorzichtig in de brackethuls van het frame te tikken.
Het belangrijkste waar het ook wel eens mis gaat is dat de binnenbus van de trapas waarin de lagers en de as zitten recht en op de juiste plaats in de trapas cups zijn geplaatst voor de cups helemaal worden aangetikt in het frame.
Goede montage, ga dan als volgt te werk:
Plaats als eerste de rechter cup (de kant van de ketting) met de kettingkastbeugel indien aanwezig in de brackethuls van het frame en tik deze geleidelijk met een licht hamertje voorzichtig helemaal in het frame, let op de stand van de eventueel aanwezige montagepunten voor de kettingkast.
Als de rechter cup helemaal in het frame is getikt plaatst u de binnenbus met daarin de trapas en de lagers van de trapas met het langste deel van de as in de rechter cup die in het frame zit. Druk de binnenbus niet verder in de rechter cup dan nodig is om deze bus goed zijn plaats te kunnen laten vinden zodat nog een stukje van de binnenbus uitsteekt aan de linkerkant.
Plaats nu de linker cup (de niet ketting kant) op de binnenbus en zorg dat u er van overtuigd bent dat de binnenbus goed in de linker en rechter cup zit.
Als de binnenbus goed in de linker en rechter cup zit kunt u de linker cup geleidelijk met een lichte hamer in het frame tikken. Zorg ervoor dat u niet op as zelf van de trapas tikt. Tik de linker cup geleidelijk in het frame, niet op een plaats tikken maar steeds op een andere plaats zodat de cup geleidelijk in het frame gaat. Wat een zeer goed hulpmiddel is en een beter resultaat geeft is de rechter cup aan de andere zijde te laten dragen met behulp van een zwaardere hamer zoals b.v. een vuistje. U laat dan een tweede persoon de zware hamer tegen het kunststofdeel van de rechter cup aandrukken (niet op de as zelf) terwijl u de linker cup aantikt. De rechter cup draagt hierdoor en de linker cup gaat dan gemakkelijker en beter in het frame.
Als beide cups goed in het frame zitten is de trapas op de juiste wijze gemonteerd.
Lees minder - Inklappen